Chcieliśmy wszystkich poinformować, że ramach rządowego programu „Laboratoria przyszłości” szkoła otrzymała 119 000 złotych.

Dzięki wsparciu finansowemu wyposażyliśmy szkołę w:

  • Pracownię multimedialną – VR, gdzie przejdziemy do rzeczywistości 3D;
  • Roboty Photon, dzięki którym uczniowie będą zgłębiać tajniki kodowania;
  • Kuchnię dla uczniów, gdzie będą się uczyć i poznawać tajniki gotowania;
  • Aparat cyfrowy z kamerą, oświetlenie, mikrofon, gimbal;
  • Drukarkę 3D;
  • Różnorodne  pomoce dydaktyczne.

Laboratoria Przyszłości to inicjatywa edukacyjna realizowana przez Ministerstwo Edukacji i Nauki we współpracy z Centrum GovTech w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Wspólną misją jest stworzenie nowoczesnej szkoły, w której zajęcia będą prowadzone w sposób ciekawy, angażujący uczniów oraz sprzyjający odkrywaniu ich talentów i rozwijaniu zainteresowań.

Celem inicjatywy jest wsparcie wszystkich szkół podstawowych w budowaniu wśród uczniów kompetencji przyszłości z tzw. kierunków STEAM (nauka, technologia, inżynieria, sztuka oraz matematyka). W ramach Laboratoriów, Dzięki wsparciu uczniowie będą mogli uczyć się poprzez eksperymentowanie i zdobywać w ten sposób praktyczne umiejętności oraz kształtować kompetencje przyszłości z tzw. kierunków #STEAM (nauka, technologia, inżynieria, sztuka oraz matematyka).

Sprawozdanie z realizacji programu

„Laboratoria Przyszłości”

Od września 2023 roku w Szkole Podstawowej nr 31 w Zabrzu realizowane są zajęcia z wykorzystaniem pomocy dydaktycznych i sprzętu zakupionego w ramach programu „Laboratoria Przyszłości”. Jednym z najciekawszych sprzętów są Gogle VR. Wykorzystywane na wielu lekcjach, zarówno z przedmiotów humanistycznych jak i ścisłych. Zajęcia z Goglami VR są realizowane we wszystkich klasach szkoły podstawowej. Uczniowiedzięki wirtualnej rzeczywistości mogli zwiedzić współczesny, ale też i historyczny Londyn, zobaczyć Amerykę w czasach wielkich odkryć geograficznych czy obejrzeć słynne obrazy czy freski w Kaplicy Sykstyńskiej. Młodsi uczniowie korzystali z tematyki związanej z przyrodą czy kosmosem. Uczniowie zapoznali się również z drukarką 3D otrzymaną przez szkołę w ramach programu Laboratoria Przyszłości. Uczniowie poznali zasadę działania urządzenia oraz obserwowali proces drukowania modeli 3D. Na zajęciach z koła multimedialnego ósmoklasiści uczyli się projektować w programie Tinkercad oraz
przygotowywali projekt do wydruku. Drukarka została wykorzystana do przygotowania konkursu talentów pt. „Szkolna Gala Oscarów”. Dzięki urządzeniu wydrukowano nagrody – Oscary. Powołano do życia również szkolną grupę fotoreporterów, którzy wykorzystywali sprzęt audio – wizualny. Grupa reporterska sukcesywnie dokumentuje wszystkie szkolne wydarzenia, takie jak Dzień Edukacji Narodowej czy urodziny szkoły. Aparat fotograficzny oraz lampę wykorzystano do przeprowadzenia sesji zdjęciowej z okazji Międzynarodowego Dnia Postaci z Bajki. Zakupiony sprzęt wzbogacił ofertę edukacyjną szkoły oraz uatrakcyjnił lekcje. Pozwolił również, na ujawnienie wielu talentów drzemiących w uczniach. Zajęcia z Robotem Photonem były realizowane zarówno w klasach młodszych I-III jak i starszych IV-VIII. Przeprowadzone zajęcia były dla dzieci bardzo atrakcyjne , sprawiły dzieciom wiele radości. Do zadanych zadań uczniowie podchodzili z wielką ochotą i zaangażowaniem. W zajęciach skorzystano z mat edukacyjnych a także z własnoręcznie przygotowanych pomocy przez nauczyciela prowadzącego oraz uczniów z klasy VIII. Uczniowi programowali najczęściej drogę do danych obiektów, wykorzystywali różne funkcje programowania na różnych poziomach. Zajęcia te rozwijały koordynację wzrokowo- ruchową i manualną, oraz orientację przestrzenną. Dzieci uczyły się planowania, przewidywania oraz rozumienia logiki zdarzeń, szukania nowych kreatywnych rozwiązań danego problemu poprzez zabawę z robotami. Zabawy z Robotem Photonem przeprowadzono również na zajęciach świetlicowych oraz na Dniu Otwartym dla przedszkolaków. Powstała w Szkole Podstawowej nr 31 w Zabrzu w ramach programu „Laboratoria przyszłości” kuchnia została wyposażona w podstawowe akcesoria kuchenne oraz wiele funkcjonalnych urządzeń. Dostęp do specjalnie przygotowanej przestrzeni znacznie ułatwił prowadzenie zajęć związanych z promocją zdrowej diety. Nauczyciele w ramach różnych przedmiotów organizują uczniom zajęcia w kuchni, ćwicząc jednocześnie przydatne umiejętności życiowe i konkretny materiał dydaktyczny. Działanie takie dodatkowo udowadnia uczniom, że nauka ma praktyczne zastosowanie w codziennym życiu. Uczniowie chętnie pracują w kuchni, angażują się w zajęcia, a w klasach starszych nierzadko sami wychodzą z inicjatywą, by zorganizować lekcje w kuchni. Zajęcia odbywają się w ramach lekcji, zajęć dodatkowych oraz organizowanych popołudniami warsztatów.

W czerwcu gdy wszyscy już myślą o wakacjach my  poznawaliśmy wegekuchnie, a efekty naszych starań można było skosztować na szkolnym festynie rodzinnym. Efektywnie wykorzystywaliśmy również nasz sprzęt audiowizualny. Szkolna grupa fotoreporterów bacznym okiem śledziła wydarzenia szkolnego festynu, balu ósmoklasisty oraz zakończenia roku szkolnego.

W maju kontynuowaliśmy zabawę z naszymi robotami Photon – zgłębiając tajniki programowania. A w naszej multimedialnej pracowni odbyły się warsztaty międzygalaktyczne, czyli świętowaliśmy dzień gwiezdnych wojen.

W kwietniu, w  naszym kuchennym laboratorium, tworzyliśmy przepyszne Mazurki i Babki Wielkanocne. Jednak jako szkoła promująca zdrowy styl życia, nie zapomnieliśmy także o pysznych i kolorowych kanapkach.

W marcu nasza szkolna drukarka 3d pracowała wytrwale aby wydrukować Oscary, które zostały wręczone podczas Szkolnej Gali Oscarów. Uczniowie zaprezentowali swoje wszechstronne talenty: muzyczne, artystyczne i filmowe.

Luty upłynął nam na szlifowaniu umiejętności korzystania z drukarki 3d. Klasy pierwsze odwiedziły naszą multimedialną pracownię i poznały tajniki obsługi drukarki.

Lekcja nie z tej Ziemi

Dzięki nowym technologiom obecnym w naszej szkole uczniowie klasy 2b przenieśli się w „nieziemskie bezkresy”. Dzieci przy pomocy gogli VR odbyły kosmiczną podróż. Wzrokiem dotknęły planet Układu Słonecznego, Księżyc, sztuczne satelity i stację kosmiczną. Zachwyt na lekcji tak jak i kosmos nie miał granic.

Grudzień upłynął nam na tworzeniu świątecznej atmosfery, dzięki pracowni kulinarnej na szkolnych korytarzach unosił się zapach świątecznych pierniczków.

W grudniu podczas zajęć koła multimedialnego uczniowie projektowali w programie Tinkercad ozdoby świąteczne. A następnie drukowali je na drukarce 3D.

Zdrowe kanapki w sali kulinarnej

Do laboratoriów   A trip to London. Nie trzeba kupować biletu lotniczego, by zwiedzić Londyn. Dziś uczniowie klasy 7 mieli okazję przenieść się na londyńskie zatłoczone ulice i zobaczyć wiele atrakcji turystycznych tego miasta. Sprawdziliśmy nawet, która godzina na wieży Big Ben. Pani z angielskiego życzyła wszystkim, aby mogli kiedyś w przyszłości naprawdę odwiedzić Londyn, a nie tylko w wirtualnej rzeczywistości. Lekcja odbyła się dzięki zakupionemu kompletowi gogli VR w ramach rządowego programu “Laboratoria Przyszłości”.

Od 8 do 23 października odbywa się Europejski Tydzień Kodowania – Europe Code Week. W naszej szkole uczniowie w ramach akcji poznali roboty Photon, które pojawiły się w szkole dzięki Laboratoriom Przyszłości. Klasa 8 nazwała sympatycznego robota – Brzdącem.

Od września na zajęciach lekcyjnych wykorzystujemy monitor dotykowy. Nie tylko filmy edukacyjne, nauka z użyciem aplikacji, ale też pisanie na nim sprawia uczniom frajdę. Dalej będziemy odkrywać funkcje tego sprzętu. Wszystko dzięki programowi Laboratoria Przyszłości.